Gebruik
Vinkjes
- Kies een positief gedrag dat je wil belonen bij je kind en omschrijf dit zo concreet mogelijk. Hierdoor weten kinderen veel beter wat je van hen verwacht. Voorbeelden van concrete omschrijvingen van positief gedrag zijn: 'aan tafel blijven zitten', 'in bedje blijven liggen', 'vertellen dat je boos bent', 'handen bij jezelf houden'. Omschrijvingen zoals: 'niet rondlopen', 'flink zijn aan tafel', 'flink slapen', 'lief zijn', 'geen ruzie maken' en 'niet slaan',... zijn te vaag voor uw kind.
- Hou rekening met wat je kind al kan en nog moet leren (bv. 5 minuutjes alleen spelen i.p.v. alleen spelen terwijl je aan het koken bent, bv. auto's in de speelgoedbak doen i.p.v. speelgoedhoek opruimen)
- Beslis hoeveel vinkjes je kind moet verdienen alvorens een grotere beloning te krijgen.(voorlopig staat dit vast op 7. Het instellen van een maximum wordt in een volgende versie toegevoegd)
- Laat je kind een vinkje zetten telkens hij/zij het gewenste gedrag stelt. Geef je kind naast deze beloning ook een complimentje (knap dat je ...).
- Geef geen kritiek of neem geen vinkjes af wanneer je kind het gewenst gedrag niet stelt.
Streepjes
- Beslis voor welk ongewenst gedrag je kind een streepje verdient (bv. schoppen, slaan, niet reageren op een instructie,...).
- Beslis welke gevolgen de streepjes hebben voor kinderen (bv. per streepje 5 min minder PC-tijd, TV-tijd, 5 min vroeger slapen, 1 verhaaltje minder,...). Zorg dat je de sanctie elke dag kan uitvoeren. De streepjes recetten zich om 00.00u.
- Spreek duidelijke regels af met kinderen, verwittig kinderen door de regel te herhalen.
- Als het kind dan nog ongewenst gedrag stelt geef dan een streepje. Leg uit aan je kind waarom het een streepje verdient.
- Streepjes plaats je zelf in de app (anders kunnen kinderen dit als een beloning zien).
klik hier indien je meer info wil over hoe je deze app goed kan gebruiken in een opvoedingsstijl waarbij de focus ligt op positief opvoeden,